تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ماراباعنوان منجی موعود وبه آدرسmonjimood.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
آمار وب سایت:
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 151
بازدید ماه : 170
بازدید کل : 100242
تعداد مطالب : 1360
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1
پرسش:
در روايت است كه دين دارى در آخر الزمان، مثل گرفتن آتش در دست است، چرا دين دارى در اين زمان، سختتر از زمانهاى ديگر است؟ اصولاً در عصر نزديك به ظهور، مردم از دين فاصله مى گيرند يا اين كه به طرف دين بيشتر مى آيند؟
در ابتدا با استفاده از برخى روايات، تصويرى از وضعيت دينى در آخرالزمان ارائه مى شود:
«اسلام و ايمان، غريب مى شود، همان طور كه در ابتدا غريب بود»،
«مساجد از نظر ظاهرى آباد، ولى از نظر هدايت خراب هستند»،
«انسان دين خود را مى فروشد، به گونه اى كه ممكن است صبح مؤمن باشد و عصر كافر شود يا عصر، مؤمن باشد و صبح كافر گردد»،
«جو عمومى و حاكم، جو كفر و بى دينى است؛ به گونه اى كه حتى بعضى از مؤمنان را نيز متزلزل كرده و به كفر دعوت مى كند»،
«ملتهاى ديگر از اديان خود، گمراه مى شوند»،
«هر كس كه پرچم گمراهى بلند كند، هوادارانى خواهد يافت»،
«با عقايد اسلامى - حتى ايمان به خدا - به طور علنى برخورد مى شود» ر.ك: معجم احاديث امام مهدى، ج 1، صص 87، 71، 44، 31 و... از پيامبر اكرم«ص».،
«شنيدن حقايق قرآن، بر مردم گران آيد؛ اما شنيدن باطل آسان است»،
«مردم نسبت به وقت نماز، بى اعتنا مى شوند» ر.ك: بحارالانوار، ج 52، ص 256- 260؛ حضرت مهدى از ظهور تا پيروزى، ص 250-249.،
«بدعتها ظاهر و زياد شود»،
«حلال، حرام شود و حرام، حلال» و... ر.ك: معجم احاديث امام مهدى، ج 3، ص 218 ؛ منتخب الاثر، ص 527، و....
مجموع اين جملات نورانى، بيانگر وجود نوعى تحير، پس رفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن ديندارى در آخرالزمان است. چنان كه حضرت على«ع» نيز به اين مطلب اشاره فرموده است:
«يكون حيره و غيبه تضل فيها اقوام و تهتدى فيها آخرون»؛ الغيبة نعمانى، ص 104 ؛ تاريخ غيبت كبرى، ص 246.؛ «غيبت و حيرتى پيش خواهد آمد كه گروه هايى گمراه مى شوند و دسته اى ديگر هدايت مى يابند».
وضعيت ديندارى در آخرالزمان سخت و شكننده و ميزان رويگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زيادتر است. اين مسئله دلايل مختلفى مىتواند داشته باشد، از جمله:
1. تحريف در آموزههاى متعالى و راستين دين در اين عصر فزونى مىگيرد و اديان و مكاتب مختلفى شكل مى گيرد؛ اين اديان ساختگى، رنگ و بويى از حقيقت ندارند و تهى از معنويت و باورهاى راستين حق گرايانه هستند.
در روايات نيز اشاره شده كه سرگردانى در عقايد دينى، نتيجه جريانات باطلى است كه با جهالت و كنار گذاشتن تفكر در ميان امت ظاهر مىشود ر.ك: اشاره الاسلام، ص 86؛ بحارالانوار، ج 52، ص 228.
2. غولهاى ارتباط جمعى و رسانهاى، به شدت با اسلام درگير مى شوند و با انواع تخريبها و تحريفها و سياه نمايى ها، سعى بر آن دارند كه چهره خشن و سياهى از اسلام و دين نشان دهند و در اين كار، چنان ماهرانه و شيطنت آميز واقعيتها را تحريف و تخريب مىكنند كه حتى برخى از مسلمانان نيز دچار ترديد مىشوند و گاه از دين خود شرمنده مىشوند، و از طرفى ديگر، ظواهر دنيا را چنان فريبنده و زيبا جلوه مىدهند و انواع فساد و فحشا را در جامعه پخش مى كنند، به گونهاى كه مردم در كنترل كردن اميال و غرايز خود بايد مجاهدت و تلاش فراوان كنند. بازار فسادهاى مالى و اخلاقى، چنان گرم مى شود كه برخى، همه چيز را به فراموشى مىسپرند و حتى انسانيت را زير پا قرار مى دهند روشن است كه با فساد علنى دنياى امروز، حفظ دين و معنويت، بسيار مشكل است.
3. مردم از محتواى اسلام و قرآن و حقيقت آن دور مى شوند. اين دور شدن به چند شكل اتفاق مى افتد. توجه بيش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پيام؛ يعنى، مردم به جاى اين كه دنبال فهم معانى قرآن باشند، بيشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش بدهند ر.ك: بحارالانوار، ج 52، ص 190..
همچنين به قدرى معانى مختلف و برداشتهاى غيرمعقول از قرآن عرضه مىشود و به قدرى اختلاف قرائتها و تكثرگرايى رواج و مقبوليت يابد كه معناى اصلى قرآن و منظور الهى از نزول آن در بين مردم گم شود و كسى نداند كه منظور خداوند از نزول فلان آيه يا سوره يا كل قرآن و اسلام چيست. در اين صورت نيز از قرآن و اسلام، جز اسم چيزى نخواهد ماند، زيرا هر كس حرفى خواهد زد و آن را حرف اسلام و قرآن قلمداد خواهد كرد ر.ك: تفسير فرات كوفى، ص 139..
با اين حال نبايد از نظر دور داشت كه اگر حفظ دين در آخرالزمان دشوار است به همان نسبت عوامل و زمينه هاى ديندار شدن نيز بهتر و بيشتر فراهم است. براى نمونه در هيچ زمانى به اندازه زمان ما ابزار و وسايلى كه بتوان با كمك آنها دين را شناخت فراهم نبوده است؛ مانند كتاب، صوت، تصوير و نيز گسترش دانش و معارف. اگر در گذشته شخصى براى استماع حديثى فرسنگها راه بيابان را طى مىنمود، امروز با زدن چند كليد رايانه و يا مراجعه ساده به كتابها و نيز امواج راديويى و تصويرى و... مى تواند به همان اطلاعات دسترسى پيدا كند. علاوه بر آنكه مردم آخرالزمان از عقل و هوش بيشترى برخوردارند.
از امام سجاد«ع» نقل شده كه فرمود: «خداوند آيات سوره توحيد و نيز اول سوره حشر را براى مردم آخرالزمان نازل كرده است، چرا كه مردم آخرالزمان از عقل و بينش بالاترى برخوردارند».
از طرف ديگر هر چند حفظ دين و عمل به وظيفه، در دنياى پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، كارى دشوار است؛ ولى پاداش انسانهاى متدين و دينمدار نيز افزون است.
در روايتى پيامبر گرامى اسلام به اصحابش فرمود: «به زودى گروهى بعد از شما مى آيند كه يك نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «يا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنين شركت داشتيم و قرآن در ميان ما نازل شد». پيامبر فرمود: «اگر بر شما وارد مى شد آن چه آنان تحمل مى كنند، مانند صبر آنان صبر نمى كرديد» بحارالانوار، ج 52، ص 130، ح 26..
مؤمنان آخرالزمان، به فرموده اميرمؤمنان: «در كارها و فداكارى هاى نيك و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شريكاند» همان، ص 131، ح 32.. «و اينان كسانى اند كه پيامبر، آنان را برادر خود خوانده و آرزوى ديدار آنان را كرده است» همان، ص 133، ح 36. و «افرادى هستند كه خداوند، آنان را اولياى خود خوانده است» همان، ص 143، ح 59..
بنابراين در اين دوران عدهاى از مردم، به اوج تقوا و ديندارى رسيده و به آن پايبند هستند. اينان ياران و دوستداران حضرت مهدى(عج) هستند و تلاش مىكنند تا زمينه ظهور و قيام آن حضرت را فراهم سازند و جامعه را آماده كنند. (مهدويت2، رحيم كارگر، كد: 1/500028)
[ در هر حال دقت به این نکته که دینداری در آخرالزمان مشکل است میطلبد که مومنین مراقبت خود را بیشتر کنند و در ضمن،هر آن با محاسبه نفس میزان دینداری خود را بسنجند تا خدای نکرده از دست نرفته باشد- موسسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع) ]
نظرات شما عزیزان: